Op deze pagina wil ik de 3de kleuter het één en het ander aanbieden specifieker ter voorbereiding van het 1ste leerjaar.
Normaal gezien gaat dit eerder individueel (wie heeft waar nood aan). Dat is gezien de situatie nu, niet echt mogelijk.
U hoeft u zeker niet verplicht te voelen om alles hiervan met jullie kleuter te doen, pik er uit wat voor jullie mogelijk is en waarvan je denkt dat je kleuter er plezier aan en/of deugd van zal hebben!
Wil je wat ondersteuning of heb je een vraag? Stuur dan gerust een mailtje.
Veel plezier!
Lieve groetjes,
Juf Delphine
DAG 1
Opdracht 1: luisteroefening
Maak een woordenslang. We werken rond het thema eten en drinken . Dus je verbindt de woorden door de laatste letter van het gekozen woord te gebruiken als de eerste letter van het volgende woord.
Goed luisteren naar de laatste letter dus!!
bv:
KIP- PAPRIKA- ANANAS - SLA- AARDAPPEL- ....
Opdracht 2: teken een fruitschaal
Let op jullie pengreep en hou jullie potlood goed vast!
1.Bekijk het filmpje hieronder.
2.Probeer het nu zelf uit. Stap voor stap.
3.Ontwerp/ verzin eerst een mooie fruitschaal ( misschien met schrijfpatroontjes)
4.Vervolgens ga je fruit tekenen in de fruitschaal.
5.Wees creatief en bedenk misschien ook een stuk fruit die niet werd getoond in het filmpje!
Opdracht 3: wie zoekt die vindt!
Zoek de 8 verschillen!
Zoek 6 verschillen!
DAG 3
Opdracht 4: verbind de cijfers tot en met 20
Opdracht 5: Letterspel
Zie uitleg op het spelblad zelf.
Opdracht 6: Fruitmatrix
Knip eerst alle prentjes uit. Vervolgens leg je ze op de juiste plaats in de matrix. Let op je moet kijken naar het soort fruit en het aantal stukken tellen.
DAG 6
Opdracht7: cijfers schrijven
Bekijk eens via deze link hoe je de cijfers schrijf. Vervolgens kan je dan even oefenen.
Opdracht 8: sommen maken
Eerst ga je het eerste vakje tellen. Als je dat al op het zicht kan zien hoeveel er in het vakje staan ( zonder afzonderlijk te tellen, is dit supergoed. Lukt dit niet, dan ga je tellen.
Dan doe je hetzelfde met het tweede vakje.
Vervolgens zeg je luidop het getal van het 1ste vakje + (plus) het getal van het 2de vakje = (is)
je zegt: 2+3=
Je herhaalt en je geeft het juiste antwoord : bv. 2 en 3 erbij is 5
Als het moeilijk gaat, kan je gaan tellen.
Wanneer je het antwoord weet, ga je zoeken in het laatste vakje en duid het juist cijfer aan. bv 5
Als dit nog wat moeilijk is, kan je ook oefenen met visueel materiaal. Je heb misschien nog wat plastiek fruit liggen of gewoon stiften. Kijk naar het eerste vakje en leg op de tafel 2 dingen en dat doe je ook bij het tweede vakje.
Opdracht 9: puzzeltijd
Sudoku tijd!
Mama's houden van bloemen.
Zet in elk raampje 4 verschillende bloemen.
Pas op! Ook per rij mag mag er maar 1 van elke bloemsoort staan.
( zowel horizontaal als verticaal)
Mama's houden van bloemen.
Zet in elk raampje 4 verschillende bloemen.
Pas op! Ook per rij mag mag er maar 1 van elke bloemsoort staan.
( zowel horizontaal als verticaal)
Klik op de link voor het document met verschillende niveaus ;)
DAG 9
Opdracht 10: zoek de letter M .
Let wel goed op, want het is niet de drukletter M dat je zal moeten zoeken , maar wel deze ' m'.
Als je er eentje hebt gevonden, tton je hem aan mama of papa . Je kan het ook aanduiden met een kleurtje of trek er een kringetje rond.
DAG 10
Opdracht 11: typen of schrijven
Als je ze allemaal hebt overgeschreven of getypt ga dan eens op zoek naar letters die je al kent. Zeg die letters luidop. Kan je ook de letters vinden van je naam?
DAG 11
Opdracht 12: Dagen van de week
Ken je het nog van in de klas ons versje van ' de dagen van de week'.
Luister goed, ik heb een vraag.
Wat voor dag is het vandaag?
Is het maandag , dinsdag, woensdag?
Is het donderdag ja of nee?
Is het vrijdag, zaterdag of zondag?
Wie heeft er een idee?
Neem een lange strook karton. Versier het karton, of schilder hem in mooie kleuren.
Kleef de plaatjes van de dagen van de week in de juiste volgorde (beginnen bij de maandag) onder elkaar. Neem een wasknijper en duid elke dag de juiste dag aan. Vertel ook even welke dag we gisteren, eergisteren, morgen, overmorgen. Ook kan je eens de rangtelwoorden oefenen. Bv; toon de eerste dag, welke dag is de vijfde dag?
Opdracht 13: splitsen van getallen
Bekijk het filmpje hieronder en ga aan de slag.
Wat heb je nodig?
- tesacrep/ papiertape
- smarties
- wit blad papier
- stift
Opdracht 14: samen lezen met mama of papa
Eerst ga je samen de tekeningen bekijken. Je zegt samen de woorden die passen bij de tekeningen.
Indiaan- vuur- tipi- veren- indiaan- kano- indiaan- bijl
Vervolgens leest mama of papa eens het hele verhaal door.
Dan samen met jou. De tekeningen zijn de woorden die de kleuter moet zeggen en de geschreven woorden is voor mama of papa.
Opdracht 14: welke letter ontbreekt?
Print dit blad misschien best even af.
vervolgens ga je het woord hardop zeggen. Dan kijk je naar het geschreven woord in de 2de kolom en tot slot vul je de ontbrekende letters in op de puntjes.
Opdracht 15: Zoek de verschillen
zoek de 7 verschillen
DAG 15
Opdracht 16: volg de stippellijnen
Maak deze mooie tekening door de stippellijnen te volgen. Let hierbij op je pengreep!
Opdracht 17: doolhof
Hoe geraakt dit indiaans meisje naar haar wigwam? Zoek de juiste weg!